Distribution af litteratur
Hovedpointer fra Bog- og Litteraturpanelets årsrapport

Digitale produkter fylder mere hos de danske forlag

Det er blevet sværere for de traditionelle forlag at tjene penge på at udgive skønlitteratur. Men forlagenes digitale omsætningsandel er stigende. Det er de digitale lydbøger, netlydbøger, og de digitale læremidler, der tegner sig for stigningen, hvorimod e-bøgerne viser tilbagegang. Salget af bøger gennem den fysiske boghandel falder, mens internetboghandlerne og supermarkedernes andel af det samlede bogkøb stiger.

  • Skønlitteraturens andel af forlagsomsætningen er faldet fra 29,7 % i 2013 til 26,9 % i 2015

  • Forlagenes digitale omsætningsandel er vokset fra at udgøre 14,4 % i 2014 til 18 % i 2015

  • 49 % af bogkøberne købte deres seneste bog i boghandelen i 2015 mod 65 % i 2000
  • Selvom der er næsten 40.000 titler, som er fuldstændig forsvundet fra bibliotekerne i perioden 2012-2015, gør det løbende bogindkøb, at udbuddet af titler er steget med 1.052 siden 2012.

  • eReolens udlån af netlydbøger er steget fra 584.000 i det første halvår af 2015 til 766.000 i det første halvår af 2016

 

Se kapitel 3 i rapporten for uddybning.

Både i handlen og på bibliotekerne hitter lydbøgerne

I dag oplever lydbogen en renæssance og har fået en langt bredere målgruppe. På eReolen er antal udlånte netlydbøger i første halvår 2016 større end antal udlånte e-bøger, og denne vækst sker endda på baggrund af et væsentligt lavere antal tilgængelige lydbogstitler på eReolen sammenlignet med antal e-bogstitler. Også kommercielt er lydbøger i fremgang. Danske Forlag (tidl. Forlæggerforeningen) rapporterer, at det digitale salg af lydbøger steg fra 38,3 mio. kr. i 2014 til 49,8 mio. kr. i 2015. Netlydbøger sælges også i abonnement, og på dette marked er det svenskejede Storytel den absolut vigtigste spiller i Danmark. Storytel driver lydbogstjenester i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Polen og Holland, og i 2016 opkøbte Storytel den eneste reelle konkurrent i Danmark på dette marked, e-bogs- og e-lydbogstjenesten Mofibo. Ved den lejlighed fik Storytel adgang til omkring 40.000 nye abonnenter fra Mofibo.

  • Forlagenes digitale omsætningsandel er vokset fra at udgøre 14,4 % i 2014 til 18 % i 2015.

  • Forlagenes salg af digitale lydbøger er steget med 23 % fra 2014 til 2015


 

 

 

En bemærkelsesværdig udvikling er den digitale lydbogs ’stille revolution’. For nogle år siden var lydbogen fortrinsvis et medie for personer med læsevanskeligheder, hvad enten det drejede sig om synshandicappede eller børn, der endnu ikke havde lært at læse. I dag oplever lydbogen en renæssance og har fået en langt bredere målgruppe.
Bog- og Litteraturpanelet Årsrapport 2016

 

Accept af cookies

Vi bruger cookies til at forbedre vores hjemmeside, så den lever op til brugernes behov. Vi bruger blandt andet cookies til at føre statistik over trafikken på siden, så vi kan sikre os, at indholdet er relevant og let at finde for brugeren. Du kan til hver en tid slette cookies fra Bog- og Litteraturpanelet.

Accepter cookies